Zalety i wady nauki języka w grupie

Czy lepiej uczyć się języka w grupie czy indywidualnie z nauczycielem? A może samodzielnie?

Miałam okazję uczyć wielu uczniów w formie zajęć grupowych, jak i indywidualnych. Sama natomiast uczyłam się samodzielnie kilku języków, czyli bez żadnej pomocy nauczyciela. Każda forma nauki ma swoje mocne i słabe strony. Dziś opiszę o plusach i minusach nauki w grupie.

 

PLUSY NAUKI W GRUPIE:

Cena

To jest często główny powód, dla którego osoby wybierają naukę w grupie. Cena za godzinę lekcyjną w porównaniu z zajęciami indywidualnymi może być niższa nawet kilka razy.

Ludzie

W grupie mamy szansę zawrzeć znajomości z ludźmi, którzy mają podobną pasję. Wspólnie z innymi można się motywować, dyskutować o tematach z lekcji lub dzielić się dodatkowymi materiałami.

Na zajęciach z innymi mamy możliwość porównania postępów i zmotywować się do dalszego działania, by dorównać grupie.

Energia

Na zajęciach grupowych wyczuwalna jest zwiększona energia niż podczas zajęć indywidualnych. Jest więcej okazji do żartów i dzielenia się różnymi ciekawostkami. Sama, gdy prowadzę lekcje wieczorami, czasami jestem zmęczona, lecz to wszystko mija wraz z pierwszą minutą od rozpoczęcia zajęć!

Gry i ćwiczenia zespołowe

Zajęcia w grupie umożliwiają przeprowadzenie ćwiczeń w różnych formach: gry, dialogi w parach, dyskusje w małych grupach. Inaczej to wygląda lub jest zupełnie niemożliwe mając zajęcia w pojedynkę z nauczycielem

Regularne zajęcia

Zajęcia w grupie są regularne, dzięki temu mamy presję, aby być systematycznym i przychodzić na zajęcia.

 

MINUSY NAUKI W GRUPIE:

Wolniejsze tempo

Z reguły tempo na zajęciach grupowych jest 30% wolniejsze niż na zajęciach indywidualnych. Zwykle w czasie 60-minutowej indywidualnej lekcji jestem w stanie omówić i przećwiczyć zaplanowany materiał, podczas gdy w grupie na to samo potrzebuję zwykle 90 minut. Wynika to z wielu czynników, na przykład dlatego, że w grupie chcę przepytać kilka osób z tej samej rzeczy albo czekam, aż wszyscy skończą jakieś zadanie, albo dlatego, że gramy w gry zespołowe, z których rezygnuję podczas zajęć indywidualnych.

Wolniejsze tempo też wynika z częstszych przerw wakacyjnych lub na ferie niż w porównaniu z przerwami w czasie lekcji indywidualnych.

Mniejsza koncentracja

Na zajęciach grupowych łatwiej stracić koncentrację, niż gdy nauczyciel skupia się tylko na nas. To ma miejsce, gdy zadania są za długie i niezbyt dynamiczne lub gdy zadanie już zostało ukończone. W klasie jest też więcej bodźców, które mogą nas rozpraszać, np. ktoś inny rozmawia z kimś.

Niedopasowane metody

Czasami tempo na zajęciach może być dla nas za szybkie albo za wolne. Tak to jest w grupie, że rzadko kiedy wszyscy są na identycznym poziomie, nawet jeśli każdy rozpoczął naukę w tym samym momencie.

Czasami ćwiczenia mogą być dla nas nieciekawe albo skupiające się na rzeczach, na których mniej nam zależy (np. my chcemy mówić w danym języku, a na zajęciach ćwiczona jest głównie gramatyka). Na zajęciach grupowych mamy mniejszy wpływ na przebieg zajęć i materiały, jakie są wykorzystywane, ale mimo wszystko warto mówić o swoich oczekiwaniach nauczycielowi!

W grupie uwaga nauczyciela nie jest skupiona tylko na jednej osobie, więc częściej biernie przysłuchujemy się innym osobom, niż gdy to ma miejsce w czasie zajęć indywidualnych, podczas których nauczyciel wymaga od nas częściej aktywnego używania języka.

W grupie też nie każdy lubi zabierać głos (ja do nich należę) i przez to jest mniej szansy do ćwiczenia mówienia, gdy zajęcia prowadzone są w formie dyskusji na plenum, tj., gdy nauczyciel zadaje pytania do całej grupy.

Niepasujący termin zajęć

Czasami terminy zajęć mogą nam nie odpowiadać i nie możemy zapisać się na kurs. Albo gdy już się zapiszemy na zajęcia, to często mogą pojawić się nieobecności, a my tracimy lekcje.

Ludzie

Nie każdy lubi robić błędy językowe przy grupie i być przez innych ocenianym.

Również czyjś progres może działać na nas demotywująco. Gdy widzimy, że innym idzie lepiej niż nam, łatwo popaść w zniechęcenie i wtedy jest blisko do rezygnacji z kursu. Oczywiście, na niektórych czyjeś postępy mogą motywować do nadrobienia zaległości.

Grupa może się rozpaść

Zawsze jest też duże ryzyko, że po roku albo nawet po kilku miesiącach grupa może się rozpaść z powodu odejścia części z uczestników. Ba, często grupa może się nawet nie utworzyć. Oczywiście to jest zrozumiałe – ludzie zmieniają plany (nauka języka to przecież przygoda na kilka lat), nauka wymaga za dużo czasu albo po prostu stwierdzają, że to nie to.

 

Podsumowując, nauka w grupie ma swoje wady i zalety. Oczywiście, nie każde zajęcia grupowe są takie same. Wszystko zależy od wielu czynników, m.in. metod nauczania, liczebności grupy, czynników zewnętrznych (np. pomieszczenie, hałas), nauczyciela, a nawet od innych uczestników, jacy są w grupie. W moich grupach są osoby, którzy świetnie się czują na zajęciach i widoczny jest u nich szybki postęp. Ale są też osoby, które dopiero po przejściu na zajęcia indywidualne rozwinęły skrzydła. Każdy powinien sam przetestować i zdecydować, jaka forma nauki mu pasuje.

 

Następnym razem opowiem o plusach i minusach lekcji indywidualnych z nauczycielem.

Uważasz, że mój artykuł był wartościowy? Jeśli tak, może spodobają Ci się również moje ebooki do nauki języka fińskiego
Gramatyka języka fińskiego z ćwiczeniami. Część 1 + 2 + 3
Zestaw do nauki języka fińskiego 10 w 1
Gramatyka języka fińskiego z ćwiczeniami. Część 2
500 najbardziej przydatnych fińskich słówek
Memo-Monika-Kociuba-thumb

Suomika

Języki obce od zawsze były moją pasją. Przyjemność sprawiała mi ich nauka, ale również nauczanie innych. Dlatego od 10 lat organizuję kursy językowe (fińskiego, niemieckiego, angielskiego oraz polskiego dla obcokrajowców), prowadzę lekcje indywidualne przez Skype, projektuję strony internetowe i inne materiały dydaktyczne, w tym e-learning.

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.