Zalety i wady nauki języka w grupie
Czy lepiej uczyć się języka w grupie czy indywidualnie z nauczycielem? A może samodzielnie?
Miałam okazję uczyć wielu uczniów w formie zajęć grupowych, jak i indywidualnych. Sama natomiast uczyłam się samodzielnie kilku języków, czyli bez żadnej pomocy nauczyciela. Każda forma nauki ma swoje mocne i słabe strony. Dziś opiszę o plusach i minusach nauki w grupie.
PLUSY NAUKI W GRUPIE:
Cena
To jest często główny powód, dla którego osoby wybierają naukę w grupie. Cena za godzinę lekcyjną w porównaniu z zajęciami indywidualnymi może być niższa nawet kilka razy.
Ludzie
W grupie mamy szansę zawrzeć znajomości z ludźmi, którzy mają podobną pasję. Wspólnie z innymi można się motywować, dyskutować o tematach z lekcji lub dzielić się dodatkowymi materiałami.
Na zajęciach z innymi mamy możliwość porównania postępów i zmotywować się do dalszego działania, by dorównać grupie.
Energia
Na zajęciach grupowych wyczuwalna jest zwiększona energia niż podczas zajęć indywidualnych. Jest więcej okazji do żartów i dzielenia się różnymi ciekawostkami. Sama, gdy prowadzę lekcje wieczorami, czasami jestem zmęczona, lecz to wszystko mija wraz z pierwszą minutą od rozpoczęcia zajęć!
Gry i ćwiczenia zespołowe
Zajęcia w grupie umożliwiają przeprowadzenie ćwiczeń w różnych formach: gry, dialogi w parach, dyskusje w małych grupach. Inaczej to wygląda lub jest zupełnie niemożliwe mając zajęcia w pojedynkę z nauczycielem
Regularne zajęcia
Zajęcia w grupie są regularne, dzięki temu mamy presję, aby być systematycznym i przychodzić na zajęcia.
MINUSY NAUKI W GRUPIE:
Wolniejsze tempo
Z reguły tempo na zajęciach grupowych jest 30% wolniejsze niż na zajęciach indywidualnych. Zwykle w czasie 60-minutowej indywidualnej lekcji jestem w stanie omówić i przećwiczyć zaplanowany materiał, podczas gdy w grupie na to samo potrzebuję zwykle 90 minut. Wynika to z wielu czynników, na przykład dlatego, że w grupie chcę przepytać kilka osób z tej samej rzeczy albo czekam, aż wszyscy skończą jakieś zadanie, albo dlatego, że gramy w gry zespołowe, z których rezygnuję podczas zajęć indywidualnych.
Wolniejsze tempo też wynika z częstszych przerw wakacyjnych lub na ferie niż w porównaniu z przerwami w czasie lekcji indywidualnych.
Mniejsza koncentracja
Na zajęciach grupowych łatwiej stracić koncentrację, niż gdy nauczyciel skupia się tylko na nas. To ma miejsce, gdy zadania są za długie i niezbyt dynamiczne lub gdy zadanie już zostało ukończone. W klasie jest też więcej bodźców, które mogą nas rozpraszać, np. ktoś inny rozmawia z kimś.
Niedopasowane metody
Czasami tempo na zajęciach może być dla nas za szybkie albo za wolne. Tak to jest w grupie, że rzadko kiedy wszyscy są na identycznym poziomie, nawet jeśli każdy rozpoczął naukę w tym samym momencie.
Czasami ćwiczenia mogą być dla nas nieciekawe albo skupiające się na rzeczach, na których mniej nam zależy (np. my chcemy mówić w danym języku, a na zajęciach ćwiczona jest głównie gramatyka). Na zajęciach grupowych mamy mniejszy wpływ na przebieg zajęć i materiały, jakie są wykorzystywane, ale mimo wszystko warto mówić o swoich oczekiwaniach nauczycielowi!
W grupie uwaga nauczyciela nie jest skupiona tylko na jednej osobie, więc częściej biernie przysłuchujemy się innym osobom, niż gdy to ma miejsce w czasie zajęć indywidualnych, podczas których nauczyciel wymaga od nas częściej aktywnego używania języka.
W grupie też nie każdy lubi zabierać głos (ja do nich należę) i przez to jest mniej szansy do ćwiczenia mówienia, gdy zajęcia prowadzone są w formie dyskusji na plenum, tj., gdy nauczyciel zadaje pytania do całej grupy.
Niepasujący termin zajęć
Czasami terminy zajęć mogą nam nie odpowiadać i nie możemy zapisać się na kurs. Albo gdy już się zapiszemy na zajęcia, to często mogą pojawić się nieobecności, a my tracimy lekcje.
Ludzie
Nie każdy lubi robić błędy językowe przy grupie i być przez innych ocenianym.
Również czyjś progres może działać na nas demotywująco. Gdy widzimy, że innym idzie lepiej niż nam, łatwo popaść w zniechęcenie i wtedy jest blisko do rezygnacji z kursu. Oczywiście, na niektórych czyjeś postępy mogą motywować do nadrobienia zaległości.
Grupa może się rozpaść
Zawsze jest też duże ryzyko, że po roku albo nawet po kilku miesiącach grupa może się rozpaść z powodu odejścia części z uczestników. Ba, często grupa może się nawet nie utworzyć. Oczywiście to jest zrozumiałe – ludzie zmieniają plany (nauka języka to przecież przygoda na kilka lat), nauka wymaga za dużo czasu albo po prostu stwierdzają, że to nie to.
Podsumowując, nauka w grupie ma swoje wady i zalety. Oczywiście, nie każde zajęcia grupowe są takie same. Wszystko zależy od wielu czynników, m.in. metod nauczania, liczebności grupy, czynników zewnętrznych (np. pomieszczenie, hałas), nauczyciela, a nawet od innych uczestników, jacy są w grupie. W moich grupach są osoby, którzy świetnie się czują na zajęciach i widoczny jest u nich szybki postęp. Ale są też osoby, które dopiero po przejściu na zajęcia indywidualne rozwinęły skrzydła. Każdy powinien sam przetestować i zdecydować, jaka forma nauki mu pasuje.
Następnym razem opowiem o plusach i minusach lekcji indywidualnych z nauczycielem.
Bardzo dziękuję dzięki temu nauczylam sie komunikować i osiągnelam poziom A2+ 😊😊😊
Cześć, bardzo fajny opis :) Takie historie są motywujące, tak się zastanawiam jak to jest z integracją u starszych dzieci,…
Minęły trzy lata od kupna domu, a rok od przeprowadzki na stałe. Na początku miejsce służyło nam za domek wypoczynkowy…